پرش لینک ها
ایمپلنت دندان

مراقبت های پس از درمان ایمپلنت

ایمپلنت‌های دندانی به شما این امکان را می‌دهند که عملکرد طبیعی دهان و زیبایی طبیعی لبخند خود را بازیابی کنید. آن‌ها مانند دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند و یک راه‌حل عالی برای افرادی هستند که دندان خود را به‌دلیل پوسیدگی، آسیب یا بیماری لثه از دست داده‌اند. با این‌حال، ایمپلنت‌ها هم نیاز به مراقبت مناسب دارند تا ماندگاری بیشتر و فرسایش کمتری داشته‌باشند. پزشکان متخصص و باتجربه کلینیک دندانپزشکی سما توصیه‌هایی پس از درمان ایمپلنت به بیماران برای جلوگیری از بروز مشکلات، می‌کنند. قصد داریم شما را با مراقبت های پس از ایمپلنت دندان آشنا کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا پایان مقاله با ما بمانید.

مراقبت های پس از ایمپلنت

ایمپلنت دندان چیست؟

هنگامی که دندانی به‌دلیل آسیب یا بیماری از دست می‌رود، عوارضی مانند از دست دادن سریع استخوان، گفتار ناقص یا تغییر در الگوی جویدن را تجربه می‌کنید که منجر به ناراحتی‌تان می‌شوند اما جایگزینی دندان ازدست‌رفته با ایمپلنت دندان می‌تواند به‌طور قابل توجهی کیفیت زندگی و سلامت را بهبود ببخشد. ایمپلنت‌های دندانی از طریق جراحی در فک کاشته می‌شوند تا توانایی جویدن یا زیبایی ظاهر فرد را بازیابی کنند.سیستم‌های ایمپلنت دندانی شامل بدنه ایمپلنت دندان، اباتمنت است و یک پیچ ثابت‌کننده اباتمنت هستند. بدنه ایمپلنت دندان با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرد. اباتمنت نیز معمولاً توسط پیچ فیکسچر به بدنه ایمپلنت متصل می‌شود و از طریق لثه به داخل دهان امتداد می‌یابد تا از دندان مصنوعی متصل‌شده، نگهداری کند.

ایمپلنت دندان

مراقبت های پس از ایمپلنت دندان: پس از ایمپلنت چطور از دندان‌هایمان مراقبت کنیم؟

عدم توجه به مراقبت های پس از ایمپلنت دندان می‌تواند منجر به بروز طیف وسیعی از مشکلات شود. التهاب، ناراحتی، درد، از دست دادن استخوان و بیماری‌هایی مانند پری ایمپلنتیت همگی پیامدهای احتمالی نادیده گرفتن بهداشت دهان هستند. به‌همین دلیل، برای داشتن لبخندی سالم، شاد و کمک به دوام بیشتر ایمپلنت‌های دندانی باید نکاتی را رعایت کنید.پس از کاشت ایمپلنت دندان، به یک رژیم بهداشت دهان و دندان دقیق نیاز دارید که ایمپلنت‌ها را تمیز نگه دارد. در غیراین‌صورت، ممکن است دچار پری ایمپلنتیت شوید. پری ایمپلنتیت نوعی بیماری لثه بعد از کاشت ایمپلنت است که در آن، مانند بیماری پریودنتال، لثه‌ها ملتهب، حساس و قرمز می‌شوند و ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، خونریزی کنند. در این مواقع حتی عمل خوردن هم ممکن است دردناک باشد. فراتر از دردناک بودن، پری ایمپلنتیت در واقع می‌تواند باعث افتادن ایمپلنت‌ها شود. خوشبختانه، با رعایت نکات زیر می‌توانید از پری ایمپلنتیت پیشگیری کنید.

از مسواک نرم استفاده کنید

از به‌کار بردن مسواک‌های زبر و سخت (Hard) خودداری کنید. آن‌ها می‌توانند به مینای دندان آسیب برسانند و به‌ویژه برای ایمپلنت‌های دندانی مضر هستند و به‌راحتی سطح ایمپلنت‌ها را خراش می‌دهند که در نتیجه صدمات جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کنند. به‌جای آن به دنبال یک مسواک نایلونی نرم (Soft) باشید که موهای منعطف و ملایمی داشته‌باشد و به ایمپلنت آسیب نرساند.

از خمیر دندان ساینده استفاده نکنید

هر نوع سایش می‌تواند به ایمپلنت شما آسیب برساند. بنابراین، یک خمیر دندان تخصصی با سایش کم انتخاب کنید. خمیر دندان‌های معمولی برای از بین بردن پلاک و لکه‌ها به‌شدت ساینده هستند، اما زبری بیش از حد خمیر دندان، مینا و ایمپلنت‌های دندانی را از بین می‌برد.

در مراقبت های پس از ایمپلنت دندان، روزانه نخ دندان بکشید

استفاده از نخ دندان برای از بین بردن ذرات غذا و پلاک‌هایی که بین دندان‌ها جمع می‌شوند و با مسواک زدن به تنهایی پاک نمی‌شوند، بسیار مهم است. اگر ایمپلنت دندان دارید، استفاده از نخ دندان مهم است، چون ایجاد پلاک در اطراف ایمپلنت‌ها ساده است و می‌تواند پیامدهای ناگواری به دنبال داشته‌باشد. استفاده از نخ دندان مناسب و نازک بعد از ایمپلنت دندان جزء اصول مراقبت های پس از ایمپلنت دندان به‌شمار می‌رود.

بهداشت دهان و دندان رعایت کنید

پس از کاشت ایمپلنت دندان باید دو بار در روز مسواک بزنید و در این مورد کوتاهی نکنید. مسواک نرم، خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس، دهان‌شویه غیرالکلی و نخ دندان مخصوص و نازک، همگی از ضروریات قطعی مراقبت های پس از ایمپلنت دندان هستند. از پاک کننده‌های حاوی جوش شیرین، سفیدکننده و حاوی کلر خودداری کنید چون می‌توانند ایمپلنت‌ها را ضعیف یا فرسوده کنند. همچنین توصیه می‌کنیم به محصولات بهداشتی دهان طعم‌دار (نعناع یا دارچین) نه بگویید، چون این محصولات می‌توانند باعث ناراحتی لثه شوند.

از خوردن غذاهای سفت، داغ یا چسبناک خودداری کنید

غذای سفت می‌تواند به ایمپلنت‌های شما آسیب بزند یا آن‌ها را بشکند و باید از مصرف آن اجتناب کنید. همچنین، غذاهای چسبنده می‌توانند اطراف ایمپلنت شما بچسبند و باعث ایجاد پلاک شوند. در مجموع، اگر ایمپلنت دارید، سعی کنید از مصرف خوراکی‌های زیر اجتناب کنید:

  • یخ
  • آب نبات‌های سفت
  • آجیل‌هایی با پوست سخت
  • چیپس سیب زمینی
  • هویج
  • سیب
  • نان خشک
  • میوه‌های خشک
  • استیک

علاوه‌براین، آب داغ (یا محصولات غذایی داغ، مانند سوپ) نیز می‌تواند شکل ایمپلنت را خراب کند.

مصرف الکل را محدود کنید

الکل سرشار از قند است و باعث پوسیدگی دندان می‌شود و به‌طور مشابه برای ایمپلنت دندان نیز مشکل‌ساز است، چون نه‌تنها تجمع پلاک را تسریع می‌کند، بلکه سرعت روند بهبودی پس از جراحی ایمپلنت دندان را نیز کاهش می‌د‌هد. اجتناب از مصرف الکل تا 6 ماه پس از عمل ایمپلنت دندان بسیار مهم است.

در مراقبت های پس از ایمپلنت دندان، سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن به‌طور باور نکردنی برای سلامت دهان و دندان مضر است. اگر سیگار را انتخاب کنید، خود را در معرض خطر ابتلا به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی، از پوسیدگی دندان گرفته تا سرطان قرار می‌دهید. وقتی صحبت از مراقبت های پس از ایمپلنت دندان به میان می‌آید، استعمال دخانیات به‌طور چشمگیری در روند بهبودی اختلال ایجاد می‌کند و باعث التهاب و ضعف لثه‌های اطراف ایمپلنت می‌شود. علاوه‌براین، سیگار کشیدن، ایمپلنت‌های جدید را هم لکه‌دار می‌کند.

به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

مراجعه منظم به دندانپزشک برای سلامت دهان و دندان، ضروری است و به کنترل تجمع پلاک و جرم کمک می‌کند و این امکان را می‌دهد مشکلات در حال توسعه را زود تشخیص دهید. در هر بار ویزیت، دندانپزشک شما ایمپلنت‌ها را بررسی می‌کند تا مطمئن شود هیچ نشانه‌ای از پری ایمپلنتیت یا آسیب وجود ندارد.

محافظ دهان برای دندان قروچه تهیه کنید

برادراکسیسم (دندان قروچه) می‌تواند برای همیشه به دندان و ایمپلنت آسیب برساند چون نیروی بیش از حد و فشار شدیدی به ایمپلنت شما وارد می‌کند که می‌تواند تأثیر پایداری داشته‌باشد. اگر دندانپزشک تشخیص داد که دندان قروچه دارید، باید یک محافظ دهان سفارشی برای محافظت از ایمپلنت‌های خود سفارش دهید.

تری دندان

سخن پایانی

ایمپلنت دندان یکی از بهترین و کامل‌ترین روش‌های نوآورانه دندانپزشکی برای جایگزینی دندان‌های از بین رفته است اما توجه به مراقبت های پس از ایمپلنت دندان نیز اهمیت حیاتی دارد. بعد از کاشت ایمپلنت‌ها باید به درستی از آن‌ها مراقبت کنید و عادات درستی برای بهداشت دهان و دندان داشته‌باشید که از آن جمله به 2 بار مسواک زدن در روز با یک مسواک نرم و خمیر دندان غیرساینده باید توجه کنید. همچنین باید روزانه نخ دندان بکشید و از دهان‌شویه‌های غیرالکلی استفاده کنید واز مصرف الکل، سیگار و غذاهای سفت یا گرم خودداری کنید. تیم متخصصان ایمپلنت ما در کلینیک دندانپزشکی سما آماده هستند تا با بهره‌گیری از دانش و مهارت روز و ابزارهای مدرن، بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات ایمپلنت را با قیمت مناسب و منصفانه به بیماران ارائه کنند.

منابع:++

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
نوبت دهی آنلاین
مسیریابی
تماس