پرش لینک ها
تمیز کردن براکت

مراقبت های پس از درمان ارتودنسی

اگر به تازگی درمان ارتودنسی خود را به پایان رسانده‌اید، تبریک می‌گوییم! حالا دندان‌های شما صاف، مرتب و هم‌تراز هستند اما باید توجه داشته‌باشید که دندان‌های جدید و منظم شما تا زمانی که به موقعیت اصلی خود برگردند، آسیب‌پذیرند و عدم رعایت برخی نکات می‌تواند درمان شما بی‌نتیجه کند. اگرچه نحوه قرار گرفتن دندان‌های شما روی هم، تاثیر به‌سزایی بر سلامت دهان و دندان‌تان دارد اما رعایت مراقبت های پس از ارتودنسی دندان می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامت دهان، از جمله پوسیدگی، بیماری لثه و سایش بیش از حد (فرسایش) را کاهش دهد. شما می‌توانید مطمئن باشید که با کمک این درمان و مراقبت‌های پس از آن خواهید توانست به لبخند خود افتخار کنید. در این مقاله قصد داریم درباره ارتودنسی و مراقبت ‌های پس از ارتودنسی دندان صحبت کنیم. این مراقبت‌ها در کلینیک دندانپزشکی سما توسط پزشکان دلسوز کامل آموزش داده می‌شوند تا از این درمان طولانی‌مدت لذت ببرید.

ارتودنسی دندان

تعریف ارتودنسی

ارتودنسی یک تخصص دندانپزشکی است که بر هم‌تراز کردن بایت و صاف کردن دندان‌های بیماران متمرکز است. اگر دندان‌های کج، روی هم قرارگرفته، شلوغ یا نامنظم دارید، ممکن است نیاز به مراجعه به متخصص ارتودنسی و مراقبت های پس از ارتودنسی دندان داشته‌باشید.

دندان ارتو شده

مراقبت های پس از ارتودنسی دندان چه هستند؟

در چند روز اول پس از ارتودنسی ممکن است دندان‌ها حساس شوند که یک بخش طبیعی از روند درمان است و خیلی زود فروکش می‌کند. خبر خوب این که این احساس، نشانه اولیه حرکت دندان است اما در عین‌حال، در دوران ارتودنسی باید بهداشت دهان و دندان به‌طور جدی رعایت شود و برخی تغییرات در عادات روزانه نیز به وجود بیایند و پس از پایان درمان نیز رعایت شوند.به‌طور خلاصه، یکی از مهم‌ترین مراقبت های پس از درمان ارتودنسی، رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها با کمک مسواک و نخ مخصوص دندان است. عدم رعایت بهداشت دهان می‌تواند منجر به تورم، خونریزی لثه و لکه‌های سفید دائمی روی دندان‌ها شود. همچنین، بهتر است تا مدت کوتاهی از مصرف غذاهای سفت مانند ذرت بو داده، یخ، شیرینی‌های ترد، آجیل و ساندویچ خودداری کنید. برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها باعث لکه‌دار شدن براکت‌ها می‌شوند، بنابراین سعی کنید مصرف غذاها یا نوشیدنی با رنگ‌های قوی مانند غذاهای حاوی گوجه‌فرنگی، ادویه کاری، قهوه و چای را کاهش دهید.

مراقبت ارتودنسی

رعایت نکات زیر، که از مهم‌ترین مراقبت های پس از ارتودنسی دندان هستند، می‌تواند به سلامت دندان‌ها پس از درمان ارتودنسی کمک کند. اکثر افراد 1 تا 3 سال از بریس استفاده می‌کنند، بنابراین رعایت عادات بهداشتی دهان و دندان در این دوران و پس از آن اهمیت ویژه‌ای دارد. هرچند پس از برداشتن بریس‌ها، نحوه مراقبت از دندان‌هایتان احتمالا تغییر خواهد کرد، اما به همان اندازه مهم و حیاتی است.

بلیچینگ دندان از مراقبت های پس از ارتودنسی دندان

مسلما تنها راه برای زیباتر کردن دندان‌های زیبا و جدیدتان، سفید کردن دندان‌ها بعد از ارتودنسی است. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی سما دندان‌هایتان را با بالاترین کیفیت، سفید و درخشان کنید. در واقع، هدف از ارتودنسی دندان، بهبود سلامت کلی دهان و دندان و ایجاد لبخندی زیبا و جذاب است. اما اگر در دوران ارتودنسی از دندان‌های خود مراقبت نکنید، به‌راحتی می‌توانند دچار لکه‌، حفره‌ و مشکلات لثه‌ای شوند که می‌تواند در آینده مشکلاتی را ایجاد کند. به‌همین دلیل است که رعایت روال مراقبت از بریس‌های ارتودنسی و توجه به نکات مراقبتی مانند بلیچینگ دندان بسیار مهم است.

جرم‌گیری و بروساژ دندان‌ها به‌صورت حرفه‌ای

تمیز کردن دندان‌ها در زمان ارتودنسی بسیار دشوار است و ممکن است در طول درمان ارتودنسی با موانعی در تمیز کردن و نخ دندان کشیدن مواجه شوید. به‌همین دلیل، عوامل ایجادکننده لکه از این موقعیت استفاده می‌کنند و باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. پس از برداشتن بریس باید حداقل 2 ماه صبر کنید و بعد جرم‌گیری و بروساژ حرفه‌ای دندان را انجام دهید. چون بریس‌های دندانی، مینای دندان را اندکی می‌خراشند و دندان‌ها را برای چند روز یا چند هفته حساس می‌کنند. به‌همین دلیل است که ارتودنتیست‌ها توصیه می‌کنند پس از 2 ماه پس از برداشتن بریس، دندان‌ها را تمیز کنید.

کاهش مصرف برخی مواد غذایی از مراقبت های پس از ارتودنسی دندان

همان‌طور که در بالاگفته شد، حساسیت دندان پس از برداشتن بریس‌های دندانی ایجاد می‌شود و علاوه‌براین، دندان‌ها باید در موقعیت جدید تنظیم شوند. بنابراین بهتر است از مصرف مواد غذایی سفت، شیرین، اسیدی، جویدنی و چسبناک خودداری کنید. همچنین، بهتر است تا زمانی که حساسیت دندان از بین نرفته است، مواد غذایی بسیار گرم یا سرد مصرف نکنید.

مراقبت برای کاهش تحلیل لثه و درد فک

از آن‌جایی که بریس‌های دندانی برای مدت طولانی در اطراف سطوح لثه قرار می‌گیرند، بافت‌های لثه را جمع می‌کنند و سطوح لثه را به عقب می‌رانند و منجر به تحلیل لثه و نمایان شدن نواحی داخلی دندان می‌شوند.  گاهی فشاری که در اثر بریس به دندان وارد می‌شود، دلیل درد در فک و عضلات اطراف آن است. برای جلوگیری از بروز ناراحتی در این موارد بهتر است به نکات زیر در حوزه مراقبت های پس از ارتودنسی توجه کنید:

  • از مصرف مواد غذایی سفت و جویدنی خودداری کنید.
  • دندان‌های خود را به هم فشار ندهید و دندان قروچه نکنید.
  • برای تمیز کردن دندان‌ها از مسواک‌های نرم یا مسواک برقی استفاده کنید.

استفاده از نگهدارنده

فشاری که در ارتودنسی به دندان‌ها وارد می‌شود، آن‌ها را به موقعیت جدیدی سوق می‌دهد و در حین حرکت تدریجی دندان، استخوان یک طرف فک شروع به جذب یا ناپدید شدن می‌کند. سپس دندان‌ها در یک طرف استخوان فک لنگر می‌اندازند و استخوان جدید در طرف دیگر دندان به‌طور طبیعی رشد می‌کند، اما رشد آن حدود یک سال طول می‌کشد. در این دوره، شانس برگشت دندان‌های تنظیم شده به موقعیت اولیه خود بیشتر است. هنگامی که استخوان جدید رشد می‌کند، اگرچه تدریجا دندان‌ها سفت می‌شوند، اما شما باید با کمک وسیله‌ای مانند بریس روی دندان‌هایتان فشار وارد کنید. برای همین دندانپزشکان توصیه می‌کنند پس از برداشتن بریس‌ها حداقل یک سال از نگهدارنده استفاده کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

جدا از این‌که جرم‌گیری، بروساژ و بلیچینگ به درخشندگی و زیبایی دندان‌های مرتب شما کمک می‌کند و در کنار استفاده از  نگهدارنده‌ها، باید از سالم بودن دندان‌های هم‌ترازتان نیز اطمینان حاصل کنید و تنها راه، رعایت منظم و دقیق بهداشت دهان و دندان است.  اگر در تمیز کردن روتین دندان مانند دو بار مسواک زدن در روز، نخ دندان کشیدن منظم و شستشوی دهان بعد از هر وعده غذایی کوتاهی کنید، هیچ تضمینی برای سلامت و زیبایی ماندگار دندان‌هایتان نخواهد بود.و در نهایت، توجه داشته‌باشید که دندان‌های زیبا و صاف برای مدت طولانی صاف و جذاب نمی‌مانند مگر این‌که از آن‌ها مراقبت و حمایت کنید. فشارهای شدید و رسوب باکتری بر روی بریس‌های ارتودنسی نیز پس از برداشتن بریس عوارض مختلفی ایجاد می‌کند و نکات گفته شده در بالا به شما کمک خواهد کرد تا از بروز چنین مسائلی جلوگیری کنید و دندان‌های هم‌تراز را برای مدت طولانی بیش از حد انتظارتان در موقعیت‌های تنظیم شده نگه دارید.

ارتودنسی اطفال

سخن پایانی

ارتودنسی یکی از راه‌های مطمئن و موثر برای مرتب کردن دندان‌ها و تراز شدن فک است اما یکی از مراحلی که ممکن است نادیده گرفته شود مراقبت های پس از ارتودنسی است. ما در کلینیک دندانپزشکی سما آماده هستیم تا با بهره‌گیری از نیرو، مهارت و دانش تخصصی بهترین تیم دندانپزشکان و استفاده از تکنولوژی و ابزارهای مدرن و پیشرفته، سلامت و زیبایی دهان و دندان را به بیماران بازگردانیم.

منابع: +++++++

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
نوبت دهی آنلاین
مسیریابی
تماس