پرش لینک ها
جرم گیری

مراقبت های پس از درمان جرم گیری

جرم‌گیری دندان معمولا برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری لثه و از بین بردن تجمع بیش از حد پلاک انجام می‌شود و تفاوت آن با بلیچینگ در این است که بلیچینگ استاندارد به تمیز کردن سطح دندان می‌پردازد اما درمان جرم‌گیری بسیار عمیق‌تر است و لابلای دندان‌ها را هم تمیز می‌کند. در هرحال، اگر دندانپزشک، جرم‌گیری و روت پلنینگ را برای دندان‌های شما پیشنهاد کند، باید بدانید که آگاهی از مراقبت های پس از جرم‌گیری دندان بسیار مهم و ضروری است. ما در این نوشتار قصد داریم تا شما را به دنیای مراقبت‌های بعد از جرم‌گیری دندان ببریم. با توصیه‌های کلینیک دندانپزشکی سما همراه باشید.

قبل و بعد جرم گیری

جرم‌گیری دندان چیست؟

جرم‌گیری یک روش رایج دندانپزشکی برای بیماران مبتلا به بیماری لثه و در واقع، نوعی روش تمیز کردن دندان است که به زیر خط لثه می‌رسد تا تجمع پلاک را از بین ببرد. فرآیند جرم‌گیری و پلنینگ ریشه دندان اغلب به‌عنوان تمیز کردن عمیق شناخته می‌شود. این درمان فراتر از تمیز کردن عمومی است که با معاینه منظم و ویزیت سالانه انجام می‌شود.تمام افراد در طول زندگی، به نوعی تجمع پلاک را روی دندان‌هایشان تجربه می‌کنند. بزاق، باکتری‌ها و پروتئین‌ها در دهان شما یک لایه نازک را تشکیل می‌دهند که تقریباً همیشه سطح دندان‌هایتان را می‌پوشاند. وقتی غذا می‌خورید، ذرات ریز، اسیدها و قندهای غذا به این لایه می‌چسبند و روی دندان رسوباتی ایجاد می‌کنند که به آن پلاک می‌گویند. باکتری‌هایی که در این پلاک زندگی می‌کنند، می‌توانند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شوند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن منظم دندان‌ها جزو اصول مراقبت های پس از جرم‌گیری دندان است که به حذف پلاک و جلوگیری از مشکلات جدی‌تر کمک می‌کند.

جرم گیری دندان

مراقبت های پس از جرم‌گیری دندان: بعد از جرم‌گیری چگونه از دندان‌هایم مراقبت کنم؟

جرم‌گیری اصولی دندان به شما کمک می‌کند تا احساس خوبی در مورد سلامت دندان‌های خود داشته‌باشید. در طول تمیز کردن و جرم‌گیری دندان، تیم دندانپزشکی ماهر ما در کلینیک دندانپزشکی سما، پلاک  ایجاد شده روی دندان‌های شما را پاک می‌کنند و باعث می‌شوند دندان‌هایتان مانند مرواریدهای درخشان به‌نظر برسند. ما همچنین می‌توانیم به شناسایی مشکلات دندانی شما نیز کمک کنیم تا قبل از بدتر شدن این مشکلات، درمان را شروع کنید.

آیا مسواک زدن از مراقبت های پس از جرم‌گیری دندان است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است بعد از جرم‌گیری دندان پیش بیاید این است که آیا مسواک زدن بعد از تمیز کردن دندان مجاز است یا خیر؟ دندانپزشکان معمولا توصیه می‌کنند بعد از جرم‌گیری دندان مدتی صبر کنید و هنگام مسواک زدن برای اولین بار پس از جرم‌گیری نیز احتیاط به خرج دهید. البته شما می‌توانید دندان‌های خود را در همان روز جرم‌گیری مسواک بزنید اما بهتر است قبل از مراجعه به دندانپزشک، دندان‌ها را مسواک بزنید، تا جرم‌گیری آن‌ها کمی آسان‌تر شود. به این ترتیب، قبل از شروع کار، تکه‌های غذا و باکتری‌های ناخواسته از روی دندان‌هایتان پاک می‌شوند و به دندانپزشک در مدیریت فرآیند کمک می‌کنند.اما اگر می‌خواهید بعد از پایان جرم‌گیری، دندان‌های خود را مسواک بزنید بهتر است چند ساعت صبر کنید تا دندان‌هایتان بهبود پیدا کنند. چون بعد از استرس ناشی از جرم‌گیری عمیق، کمی طول می‌کشد تا آن ناحیه بهبود یابد. طبق اصول مراقبت های پس از جرم‌گیری دندان هنگام مسواک زدن برای اولین بار پس از جرم‌گیری باید با ملایمت با دندان برخورد کنید تا دندان‌هایتان بدون این‌که بیش از حد زبر شوند یا آسیب ببینند تمیز شوند. ما استفاده از مسواک نرم را توصیه می‌کنیم که دندان‌ها و لثه‌های شما را تحریک نمی‌کند. یک مسواک سفت باعث می‌شود لثه‌ها از دندان‌ها جدا شوند و ممکن است به برخی از قسمت‌های در معرض دید لثه‌ها نیز آسیب برساند.

هنگام مسواک زدن حتما از حرکات دایره‌ای استفاده کنید و کمی آهسته‌تر مسواک بزنید تا مطمئن شوید لثه‌های خود را بیشتر تحریک نخواهید کرد.

کشیدن نخ دندان

بهتر است از روز بعد از جرم‌گیری، از نخ دندان استفاده کنید. این زمان‌بندی برای کمک به مدیریت دندان‌ها پس از درمان مهم است. اما در هنگام انجام این کار هم بهتر است با دندان‌های خود ملایم رفتار کنید، چون استرس بیش از حد ناشی از نخ دندان کشیدن می‌تواند باعث خونریزی در برخی نقاط شود.

استفاده از دهانشویه از مراقبت های پس از جرم‌گیری دندان

می‌توانید حدود 2 تا 3 روز پس از جرم‌گیری عمیق، دهان خود را با دهان‌شویه بشویید. لثه‌های شما بعد از تمیز کردن حساس‌تر می‌شوند، بنابراین اجتناب از دهان‌شویه‌هایی که حاوی الکل یا مواد ساینده هستند، ضروری است.

بعد از جرم گیری غذا نخورید

حداقل تا یک ساعت پس پایان جرم‌گیری از صرف غذا خودداری کنید. این زمان‌بندی به شما کمک می‌کند تا دندان‌ها بتوانند خود را بازیابی کرده و در شرایط جدید پایدار شوند. هنگامی که به روال معمول خوردن و آشامیدن بازگشتید نیز مطمئن شوید از غذاهایی استفاده می‌کنید که دندان‌های شما را لکه نمی‌کنند یا با تولید باکتری باعث ایجاد جرم مجدد روی دندان نمی‌شوند.

جرم گیری

توصیه‌های بعد از جرم گیری دندان

دندانپزشکان ما در کلینیک دندانپزشکی سما توصیه می‌کنند که هر 6 ماه یک‌بار برای جرم‌گیری دندان برنامه‌ریزی کنید. حفظ این بازه زمانی کافی است تا به شما کمک کند دندان‌هایتان تمیز و زیبا بمانند و جزو اصول مراقبت های پس از جرم‌گیری دندان محسوب می‌شود.هنگامی که از داروی بی‌حسی برای جرم‌گیری دندان استفاده می‌شود، ممکن است لب‌ها، دندان‌ها و زبان هم تا چند ساعت پس از ویزیت بی‌حس شوند. تا زمانی که بی‌حسی کاملاً از بین نرفته است، از جویدن خودداری کنید. حداقل دو ساعت قبل از خوردن غذا صبر کنید و برای 48 تا 72 ساعت اول نیز یک رژیم غذایی نرم انتخاب کنید.از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای گرم یا تند تا زمان بهبودی لثه خودداری کنید. حداقل تا 72 ساعت پس از جرم گیری از هیچ محصول حاوی تنباکو استفاده نکنید چون تنباکو روند بهبودی را کاهش می‌دهد و باعث زردی دندان می‌شود.طبیعی است که بعد از جرم‌گیری، مقداری حساسیت به گرما، سرما و فشار را تجربه کنید. لثه‌های شما ممکن است برای چند روز درد داشته‌باشند. برای کنترل ناراحتی، قبل از کاهش اثر داروی بی‌حسی، داروی مسکن مصرف کنید. دقت کنید که احساس ناراحتی برای چند روز طبیعی است.دهان را 3 بار در روز با آب نمک گرم بشویید (یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم بریزید) تا درد و تورم کاهش یابد. آب نمک گرم لثه‌ها را تسکین می‌دهد و از تحریک آن‌ها جلوگیری می‌کند. آب نمک همچنین می‌تواند جرم‌های اطراف دندان‌ها را شل کند و باعث راحتی بیشتر در زمان مسواک زدن شود.در صورت تجویز آنتی بیوتیک، مصرف آن‌ها را برای مدت زمان مشخص شده ادامه دهید، حتی اگر تمام علائم و نشانه‌های عفونت از بین رفته باشد.از فعالیت بدنی سخت بعد از جرم‌گیری دندان خودداری کنید. فعالیت‌های هوازی و سایر تلاش‌های شدید بدنی می‌تواند باعث ایجاد استرس در لثه‌ها پس از جرم‌گیری دندان شود. پس از تکمیل فرآیند بهبودی می‌توانید به سمت فعالیت‌های بدنی شدید بازگردید.به‌طورکلی، چند هفته طول می‌کشد تا دندان‌های کاملا بهبود یابند و ممکن است برای چند هفته حساسیت بیشتری را در این ناحیه تجربه کنید که بخش طبیعی روند بهبودی هستند.

مسواک زدن

سخن پایانی

مراقبت های پس از جرم‌گیری دندان بسیار مهم و حیاتی هستند و باید جدی گرفته شوند. تیم دندانپزشکان متخصص ما در کلینیک سما این آمادگی را دارند تا با بهره‌گیری از دانش و توانمندی خود و کمک گرفتن از بهترین ابزارهای روز دنیا بالاترین سطح جرم‌گیری را برای مراجعان با هزینه مناسب انجام دهند.

منابع: ++++

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
نوبت دهی آنلاین
مسیریابی
تماس