پرش لینک ها
دندان عصب کشی شده

مراقبت های پس از درمان ریشه (عصب کشی)

اگر از آن دسته افراد هستید که حتی از اصطلاح «عصب کشی» هم می‌ترسند، باید این نکته را یادآوری کنیم که این درمان ظاهرا ترسناک، یک روش دندانپزشکی رایج برای نجات دندان و جلوگیری از کشیدن آن است اما با رعایت برخی نکات می‌توانید این درمان را برای خودتان به تجربه‌ای راحت‌تر تبدیل کنید. توجه داشته‌باشید که اگر پالپ دندان ملتهب یا کانال‌های دارای پالپ، عفونی شده باشد، درمان ریشه ضروری است. التهاب یا عفونت ممکن است به‌دلیل شکستگی، ترک، ضربه، یا پوسیدگی ایجاد شده باشد. اصولا درمان ریشه برای از بین بردن باکتری‌ها از کانال ریشه، جلوگیری از عفونت مجدد دندان و نجات دندان طبیعی طراحی شده است اما باید به مراقبت های پس از درمان ریشه (عصب کشی) نیز پای‌بند باشید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود. ما قصد داریم این مقاله را به‌طور ویژه به مراقبت های پس از عصب کشی اختصاص دهیم. با ما همراه باشید.

دندان عصب کشی شده

درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه روشی است که در آن دندانپزشک به بخش توخالی دندان که به پالپ معروف است، دسترسی پیدا می‌کند تا رگ‌های خونی و بافت عصبی عفونی یا ملتهب را از بین ببرد. در حین عمل عصب کشی، نوک ریشه‌ها ضدعفونی و دندان، پر می‌شود. سالانه میلیون‌ها دندان از این طریق درمان می‌شوند. در واقع، در داخل دندان شما، زیر مینای سفید و لایه سختی به‌نام عاج، بافت نرمی به‌نام پالپ وجود دارد. این بافت حاوی رگ‌های خونی، اعصاب و بافت همبند است که به رشد ریشه دندان کمک می‌کند. یک دندان کاملاً رشد یافته می‌تواند بدون پالپ زنده بماند، چون همچنان توسط بافت‌های اطراف آن تغذیه می‌شود. درمان مدرن ریشه بسیار شبیه به پرکردن معمولی دندان است و معمولاً بسته به وضعیت دندان و شرایط شخصی فرد می‌تواند در یک یا دو جلسه تکمیل شود. این درمان نسبتا بدون درد و بسیار موثر است و به شما کمک می‌کند در کمترین زمان ممکن، به عملکرد طبیعی خود بازگردید.

درمان ریشه

مراقبت های پس از درمان ریشه: بعد از عصب کشی چگونه از دندان‌هایم مراقبت کنم؟

بعد از اندو، دندانپزشک شما را با دستورالعمل‌های لازم درباره مراقبت های پس از درمان ریشه (عصب کشی)  راهی خانه می‌کند اما شما هم باید بعد از این درمان، دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید. درمان ریشه اغلب با مراقبت‌های خاصی همراه است. دندان شما تا چند روز پس از جراحی حساس خواهد بود و به‌همین دلیل، باید کمی بیشتر مراقب باشید. با مراقبت مناسب، نه‌تنها به ماندگاری بیشتر دندان‌تان کمک می‌کنید، بلکه با رعایت نکات مراقبتی زیر، سلامت دهان و دندان خود در درازمدت را نیز تضمین خواهید کرد:

هیچ جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای مراقبت های پس از درمان ریشه وجود ندارد.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دو مرحله اساسی برای مراقبت از دندان‌ها هستند و به‌ویژه بعد از عصب کشی باید مطمئن شوید که روال صحیح بهداشت دهان و دندان را همچنان حفظ می‌کنید. برای جلوگیری از عفونت بیشتر، بهتر است ناحیه تحت درمان را تمیز نگه دارید. با 2 بار مسواک زدن در روز و 1 بار نخ دندان کشیدن می‌توانید مراقبت های پس از عصب کشی را شروع کنید. دقت داشته‌باشید که پس از درمان ریشه نباید از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خودداری کنید چون منجر به افزایش مشکلات دندانی می‌شود. با این‌حال، اگر هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مراقب باشید که دندان تحریک نشود، بهتر است.مطمئن شوید که هنگام مسواک زدن فشار زیادی به دندان وارد نکنید. باید آهسته پیش بروید و با خمیر دندان فلورایددار مسواک بزنید. هنگام استفاده از نخ دندان هم با احتیاط نخ بکشید و آن را  به لثه نزدیک نکنید. تمیز کردن کامل دندان‌ها بعد از اندو بسیار مهم است. پس کمی بیشتر به شکاف‌های بین دندان‌های خود که غذا در آن‌ها گیر می‌کند، توجه کنید. همچنین، بهتر است در فواصل منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا سلامت دهان و دندان شما را بررسی کند. در هرحال، مطمئن شوید که دستورالعمل‌های او را دنبال می‌کنید.

ممکن است بعد از اتمام درمان ریشه دندانپزشک شما تشخیص دهند که بهتر است از درمان روکش های ایمن برای نگهداشتن دندان درمان شده استفاده کنید معمولا این درمان برای جلوگیری از شکستن تاج دندان هایی که تحت درمان ریشه قرار گرفته اند ضروری می باشد.

معاینه برای لمینت

مراقب آن‌چه می‌خورید، باشید

همان‌طور که اشاره شد، دندان عصب کشی شده تا چند روز کمی حساس خواهد بود. برای همین بهتر است مراقب آن‌چه می‌خورید، باشید. به‌عنوان مثال، باید از مصرف غذاهایی که می‌تواند منجر به تحریک دندان شود، اجتناب کنید. برخی مواد غذایی مانند سیب زمینی سرخ شده، چیپس، آجیل یا مواد غذایی سخت می‌توانند به دندان شما فشار وارد کنند و بهتر است از خوردن این مواد غذایی خودداری کنید. همچنین، بهتر است برای مدتی از مصرف مواد قندی هم پرهیز کنید چون ممکن است منجر به عفونت شود.بهتر است تا چند روز بعد از عصب کشی از گاز گرفتن یا جویدن شدید با دندان درمان‌شده خودداری کنید. این کار باعث می‌شود که دندان سریع‌تر بهبود پیدا کند. در حین درمان، دندانپزشک یک بی‌حس کننده موضعی تزریق می‌کند که باعث بی‌حسی چند ساعته دندان می‌شود. بهتر است تا چند ساعت بعد از درمان، صبر کنید تا بی‌حسی به‌طور کامل از بین برود و بعد شروع به خوردن غذا کنید. جویدن در حالت بی‌حسی می‌تواند باعث گاز گرفتن زبان یا گونه شود که مشکل شما را تشدید می‌کند. بعد از عصب کشی نیز غذاهایی میل کنید که جویدن آن راحت باشد. به‌عنوان مثال، بلغور جو دوسر، سوپ‌ها، سبزیجات نرم، تخم مرغ همزده، پوره سیب زمینی، پوره موز و پاستا مناسب هستند.

داروهای تجویز شده را مصرف کنید

وقتی بی‌حسی ناشی از دارو فروکش کرد، ممکن است در دوره بهبودی، در ناحیه عصب کشی شده، دندان حساس شود و حتی ممکن است برخی افراد احساس درد کنند، اما این علائم گذرا هستند و با داروهای بدون نسخه بهبود می‌یابند. ممکن است دندانپزشک داروهای قوی‌تری برای مقابله با درد برای شما تجویز کند یا برای جلوگیری از گسترش عفونت آنتی بیوتیک بدهد. در هرصورت، طبق اصول مراقبت های پس از درمان ریشه (عصب کشی) باید تمام موارد موجود در نسخه خود را رعایت و داروهایتان را به موقع مصرف کنید. اگر همچنان احساس درد کردید و متوجه عفونت شدید، فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراجعه به دندانپزشک را جدی بگیرید

بعد از درمان کانال ریشه احتمالاً برای مدتی احساس سوزن سوزن شدن و ناراحتی در ناحیه تحت درمان خواهید داشت. در صورت بروز تورم یا فشار روی لثه به شما توصیه می‌کنیم به دندانپزشک اورژانس مراجعه کنید. اگر فشار بیش از حد یا هرگونه واکنش آلرژیک در دهان خود احساس می‌کنید، ممکن است به‌دلیل مصرف داروها باشد. در هرصورت مطمئن شوید که این علائم را نادیده نگرفته‌اید و در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه خواهید کرد. دندانپزشک دندان درمان شده را بررسی می‌کند و بهترین راه‌حل‌ها را برای جلوگیری از هرگونه عارضه پیشنهاد می‌دهد.

سخن پایانی

مراقبت مناسب از دندان‌ها، بعد از درمان ریشه ضروری است. مراقبت های پس از درمان ریشه (عصب کشی) از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن گرفته تا درست غذا خوردن و مراجعه به دندانپزشک را شامل می‌شوند. دندانپزشک با بررسی سلامت دهان و دندان شما از عوارض بعدی جلوگیری می‌کند. تیم دندانپزشکان متخصص و توانمند ما در کلینیک دندانپزشکی سما این آمادگی را دارند که با بهره‌گیری از دانش تخصصی، مهارت، تجربه و کمک گرفتن از ابزار و دستگاه‌های مدرن و پیشرفته، بهترین و باکیفیت‌ترین درمان ریشه را با قیمت مناسب به بیماران ارائه دهند.

منابع:+++

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
نوبت دهی آنلاین