پرش لینک ها
انجام بلیچینگ آفیس

مراقبت های پس از درمان ترمیم دندان

اگر برای پر کردن دندان به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، باید به مراحل بعد از ویزیت و درمان هم فکر کنید. و اگر می‌خواهید که ترمیم دوام داشته‌باشد، باید مراقبت‌ های پس از ترمیم دندان را نیز در نظر بگیرید و دچار اشتباهاتی که می‌تواند ترمیم را خراب کند، نشوید. وگرنه مجبور خواهید شد که دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید. ما در این مقاله تصمیم گرفتیم شما را با جزئیات مراقبت های پس از پر کردن دندان آشنا کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا توصیه‌های دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی سما را جدی بگیرید تا مجبور به هزینه مجدد برای پرکردن دندان نشوید.

ترمیم دندان چیست؟

ترمیم دندان یا همان پرکردن دندان، درمانی است که برای بازیابی عملکرد، یکپارچگی و مورفولوژی ساختار دندان ازدست‌رفته ناشی از پوسیدگی یا ترومای خارجی استفاده می‌شود. در ترمیم دندان معمولا از آمالگام یا کامپوزیت استفاده می‌شود.

ترمیم دندان

مراقبت‌ های پس از ترمیم دندان: بعد از ترمیم دندان چگونه از دندان‌هایمان مراقبت کنیم؟

پوسیدگی دندان درمان نشده، صدمات یا حتی فرآیند طبیعی پیری می‌تواند باعث شود که لبخند طبیعی فرد به آرامی جذابیت اولیه‌اش را از دست بدهد اما ترمیم و مراقبت‌ های پس از ترمیم دندان می‌تواند برخی از مشکلات عمده‌ دهان و دندان را کاهش دهد. ترمیم‌های دندانی صحیح و اصولی می‌توانند مشکلات ناشی از آسیب، پوسیدگی، ترک و شکستگی را برطرف کنند یا بعد از درمان کانال ریشه باعث استحکام دوباره دندان شوند اما تمام این مزایا درصورتی ممکن است که مراقبت‌ های پس از ترمیم دندان جدی گرفته شوند.

دندان پوسیده شده

عدم مراقبت صحیح از ترمیم دندان در خانه می‌تواند باعث عفونت یا پوسیدگی دندان تازه ترمیم شده شود. این سهل‌انگاری می‌تواند به هزینه‌های بیشتر، گسترده‌تر و گران‌قیمت‌تر منجر شود. یادگیری نحوه مراقبت صحیح از ترمیم‌های دندان می‌تواند به شما کمک کند تا لبخند زیبا و طبیعی خود را برای چندین سال حفظ کنید. بنابراین، نکات زیر را جدی بگیرید:

مراقبت‌های زمان بی‌حسی دندان

تقریبا در تمام فرآیندهای ترمیم دندان، به شما نوعی داروی بی‌حسی تزریق خواهد شد که برای بی‌حس کردن ناحیه اطراف دندان تحت درمان لازم است. داروهای بی‌حسی معمولا دهان را تا چند ساعت پس از جراحی بی‌حس می‌کنند که می‌تواند مشکلات زیر را ایجاد کند و باید موارد زیر را مدنظر داشته‌باشید:

گونه‌های شما بی‌حس می‌شوند، بنابراین مهم است که حواستان به گاز گرفتن گونه از داخل در زمانی که هنوز اثر بی‌حسی از بین نرفته، باشد. علاوه‌براین، هنگامی که دهان شما بی‌حس است، ممکن است به سختی تغییرات دمایی را احساس کنید. پس لطفا در این چند ساعت، از خوردن یا نوشیدن مواد خوراکی بسیار گرم یا بسیار سرد خودداری کنید .با حساس‌تر شدن دهان پس از ترمیم دندان، خوردن غذا ممکن است. به‌همین دلیل، غذاهای زیادی وجود دارد که باید تا مدت کوتاهی از آن‌ها اجتناب کنید که عبارتند از:

  • هر چیز چسبنده: از غذاهای چسبنده دوری کنید چون می‌توانند پرکننده‌ها یا تاج‌های دندانی جدید را سست کنند. مثلا ممکن است به کارامل، تافی یا آدامس فکر کنید، اما باید از تمام شیرینی‌های چسبناک، بیسکوییت‌های شیرین چسبنده و حتی خرما هم دوری کنید.
  • غذاهای تند: بعد از پایان اثرات بی‌حسی ممکن است متوجه شوید که حساسیت دندانتان ادامه دارد، بنابراین بهتر است از مصرف ادویه‌های تند و اسپایسی پرهیز کنید چون خوردن غذاهای بسیار تند ممکن است باعث درد غیرمنتظره دندان شود.
  • یخ: نوشیدن یک آبمیوه سرد یا بستنی می‌تواند آرامش‌بخش باشد و به کاهش درد دندان ترمیم شده کمک کند اما اصول مراقبت‌ های پس از ترمیم دندان حاکی از این است که اصلا نباید به جویدن یخ فکر کنید، چون به پرکردگی‌ها و تاج‌های جدید دندان آسیب می‌رساند. نوشیدنی‌های سرد و تسکین‌دهنده مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما یخ اگر مستقیماً روی دندانی که تازه ترمیم شده است، قرار بگیرد می‌تواند باعث ایجاد درد شدید و حساسیت دندان شود، پس مراقب باشید!
  • نوشیدنی‌های گازدار: بعد از ترمیم بهتر است آب زیادی بنوشید و از نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید. آن‌ها حاوی مقدار زیادی قند هستند که از هر جهت برای دندان‌ها مضر است.
مراقبت پس از ترمیم دندان

پس از ترمیم مصرف چه غذاهایی مجاز است؟

با این تفاسیر، ممکن است فکر کنید: پس چه چیزی می‌توانم بخورم؟

بسته به نوع و وسعت ترمیم، دندانپزشک شما اطلاعات دقیق‌تری در مورد این‌که چه زمانی می‌توانید چه غذایی بخورید، در اختیارتان قرار می‌دهد اما در مجموع، تا چند روز بعد از ترمیم دندان بهتر است به غذاهای نرم مانند سوپ، ماست، اسموتی، پوره‌ها، میلک شیک، ساندویچ نرم و بستنی بچسبید.

مراقبت های پس از ترمیم دندان شامل چیست؟

  • اگر بعد از ترمیم هرگونه دردی را تجربه می‌کنید، مصرف مسکن‌ها را از یاد نبرید. مسکن‌ها می‌توانند تا چند ساعت درد دندان شما را آرام کنند.
  • یکی دیگر از اصول مراقبت‌ های پس از ترمیم دندان این است که هرگونه داروی تجویز شده را طبق دستور دندانپزشک خود مصرف کنید.
  • سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته‌باشید و زمانی که به غذاهای نرم نیاز دارید، تا زمانی که تورم دندان از بین برود، مراعات کنید.
  • ممکن است تا زمان بهبود دندان ترمیم شده، جویدن با یک طرف دهانتان راحت‌تر باشد و احتمال این‌که غذا در اطراف لثه‌های حساس گرفتار شود هم کمتر است.
  • 24 تا 48 ساعت بعد از پر کردن دندان شستشو با آب نمک استریل را امتحان کنید. این کار به بهبود ناحیه ترمیم شده کمک می‌کند.
  • تا چند روز بعد از ترمیم به آرامی مسواک بزنید و بعد از آن، مسواک زدن عادی و نخ دندان کشیدن را از سر بگیرید!
  • سعی کنید موقع خواب سرتان بالاتر از تنه قرار بگیرد چون فشار وارده به سر باعث درد فک و دندان می‌شود.
  • بعد از ترمیم دندان، یک پچ خنک کننده یا کمپرس سرد را به مدت 20 دقیقه روی صورت خود قرار دهید، سپس 10 دقیقه آن را کنار بگذارید و در صورت لزوم، این کار را تکرار کنید.

نبایدهای پس از ترمیم دندان

اما در کنار این موارد، کارهایی هم هست که نباید انجام دهید و جزو اصول مراقبت‌ های پس از ترمیم دندان به شمار می‌روند و عبارتند از:

  • پس از انجام ترمیم دندان از انجام هرگونه ورزش شدید خودداری کنید، چون فشاری که ورزش ایجاد می‌کند می‌تواند روند بهبودی را مختل کند.
  • اگرچه ممکن است فکر کنید که آشامیدن با نی به بهبود سریع‌تر دندان شما کمک می‌کند، اما این‌طور نیست! عمل مکیدن یک فشار غیر ضروری به دندان ترمیم شده وارد می‌کند و ممکن است باعث درد شود.
  • درست مانند استفاده از نی، تف کردن هم حرکت دیگری است که فشار غیرضروری به دندان ترمیم شده وارد می‌کند و نباید انجام دهید.
  • تا 24 ساعت بعد از جراحی دندان از کشیدن سیگار خودداری کنید. به‌طورکلی بهتر است بعد از ترمیم دندان به ترک سیگار فکر کنید چون سیگار می‌تواند باعث عفونت و مشکلات مختلف سلامت دهان شود.
  • بزاق برای کمک به بهبود دندان لازم است اما استفاده از دهان‌شویه الکلی باعث خشکی دهان می‌شود و بهتر است تا مدتی بعد از ترمیم استفاده نشود.
  • و در نهایت این‌که از لمس دندان ترمیم شده با انگشتان خود اجتناب کنید چون در این مرحله، باکتری‌ها به‌راحتی می‌توانند به دندان نفوذ کنند و بر روند بهبودی تأثیر بگذارند.

سخن پایانی

ترمیم دندان یکی از رایج‌ترین و شناخته ‌شده‌ترین روش‌های درمانی دندانپزشکی است. بااین‌وجود، بسیاری از افراد از مراقبت‌ های پس از ترمیم دندان مطلع نیستند و باعث آسیب مجدد به دندان ترمیم شده می‌شوند. ما در کلینیک دندانپزشکی سما آماده هستیم تا با کمک تیمی از ماهرترین و مجرب‌ترین دندانپزشکان و مدرن‌ترین ابزارهای روز دنیا، دندان‌های شما مراجعان عزیز را با بالاترین سطح کیفیت و بهترین قیمت ترمیم کنیم.

منبع: +

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
نوبت دهی آنلاین
مسیریابی
تماس