پرش لینک ها

مراقبت های پس از درمان جراحی دندان و کشیدن

اگر لازم است دندان خود را جراحی کنید یا بکشید، نگران نباشید، چون روش‌ها و داروهای جدید به کشیدن و جراحی راحت دندان و فراهم کردن سلامت بیشتر دهان و دندان در درازمدت کمک می‌کنند. البته مراقبت های پس از جراحی دندان و کشیدن هم نباید نادیده گرفته شوند. شما ممکن است نیاز به مراقبت از بخیه‌ها، استفاده از آنتی بیوتیک یا مصرف غذاهای نرم یا مایع داشته‌باشید. همچنین، باید مطمئن شوید که ناحیه در حال بهبودی را مسواک نزنید و دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را پس از انجام جراحی دنبال کنید. ما در این مقاله قصد داریم تا درباره تمام راه‌های مراقبت از دندان بعد از جراحی یا کشیدن، به‌طور مفصل صحبت کنیم. از شما دعوت می‌کنیم برای مطالعه توصیه‌های دندانپزشکان باتجربه کلینیک دندانپزشکی سما با ما همراه باشید.

مراقبت پس از جراحی دندان

چه زمانی دندان نیاز به کشیدن یا جراحی پیدا می‌کند؟

دندان‌ها ممکن است به‌دلیل ضربه، پوسیدگی گسترده، بیماری یا آسیب بیش از حد بیش از حد، نیاز به کشیدن داشته‌باشند. دندان‌های عفونی که به درمان ریشه پاسخ نمی‌دهند یا آن‌هایی که به‌دلیل بیماری پریودنتال استخوان کافی برای حمایت شدن ندارند نیز ممکن است نیاز به بیرون آوردن داشته‌باشند. در هرصورت، وقتی نمی‌توان دندان را با استفاده از روکش یا پرکننده ترمیم کرد، کشیدن دندان ممکن است بهترین گزینه باشد. به‌طور مشابه، دندان‌های عقل هم از آن دسته دندان‌ها هستند که کشیده می‌شوند چون ممکن است نهفته باشند یا فضای کافی برای رویش کامل در دهان نداشته‌باشند و منجر به ایجاد عفونت یا پوسیدگی دندان‌های مجاور شوند.

جراحی دندان

مراقبت های پس از جراحی دندان و کشیدن: بعد از جراحی یا کشیدن دندان چگونه از دندان‌هایم مراقبت کنم؟

پس از کشیدن دندان، دندانپزشک فهرست دقیقی از دستورالعمل‌ها برای مراقبت های پس از جراحی دندان و کشیدن را به شما پیشنهاد می‌دهد. در ادامه به مهم‌ترین و اساسی‌ترین دستورالعمل‌های بعد از جراحی و کشیدن دندان برای بهبودی هرچه سریع‌تر اشاره می‌کنیم.

استراحت کنید

در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی دندان، سعی کنید تا جایی که می‌توانید استراحت کنید و حتی اگر احساس خوبی دارید هم زیاد به فعالیت بدنی یا ورزش نپردازید. بهترین کار این است که در حالی‌که به استراحت مشغول هستید، سر خود را کمی بالاتر از زمین یا تخت بر روی بالش قرار دهید.

اجازه دهید خون لخته شود

پس از عمل جراحی به شما یک قطعه گاز استریل داده می‌شود تا محکم گاز بگیرید. گاز گرفتن این الیاف بهداشتی، فشار روی زخم را حفظ و از خونریزی بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. ما در کلینیک دندانپزشکی سما معمولا به بیماران توصیه می‌کنیم گاز استریل را تا نیم الی یک ساعت پس از جراحی یا کشیدن با دندان گاز بگیرند و با این کار اجازه دهند در محل کشیدن دندان، لخته خون تشکیل شود. با این‌حال، باید مراقب باشید که قطعه گاز را نجوید و بسته به میزان خونریزی، گاز را هر 30 دقیقه عوض کنید اما اگر خونریزی چند ساعت پس از جراحی همچنان ادامه داشت، با دندانپزشک یا کلینیک تماس بگیرید.

برای مراقبت های پس از جراحی دندان و کشیدن از کمپرس یخ استفاده کنید

کشیدن دندان معمولاً منجر به تورم بیش از حد نمی‌شود. با این‌حال، یکی از اصول مراقبت های پس از جراحی دندان یا کشیدن آن برای به حداقل رساندن درد، استفاده از کیسه‌های یخ به مدت 15 دقیقه روی گونه است. بعد از 15 دقیقه کیسه را بردارید و 15 دقیقه بعد دوباره روی گونه بگذارید و به مدت یک تا دو ساعت پس از کشیدن یا جراحی دندان این کار را انجام دهید تا درد آرام بگیرد.

کمپرس یخ بر روی دندان

سیگار نکشید

استعمال دخانیات در هر زمانی به‌ویژه در 48 ساعت اول پس از کشیدن دندان ممنوع است چون ماده شیمیایی موجود در دود ممکن است به شدت در فرآیند لخته شدن اختلال ایجاد کند و حتی باعث عفونت دندان شود.

شستشوی دهان با آب نمک گرم از مراقبت های پس از جراحی دندان و کشیدن

از آن‌جایی که بعد از جراحی، امکان مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن وجود ندارد، شستشوی دهان با آب نمک گرم می‌تواند به تمیز نگه داشتن ناحیه کمک کند. افزودن نمک، آب را مانند مایع بافت طبیعی ایزوتونیک می‌کند و باعث تحریک کمتر نسبت به آب معمولی می‌شود. برای پاکسازی و حفظ بهداشت زخم بعد از جراحی یا کشیدن دندان، توصیه می‌شود از 12 ساعت بعد شستشو را شروع کنید و تا حد امکان آب را آهسته از دهان بیرون بریزید و تف نکنید.

از مصرف مواد جامد اجتناب کنید

اصول مراقبت های پس از جراحی دندان یا کشیدن می‌گویند بعد از جراحی یا کشیدن دندان به غذاهای نرم مانند پوره سیب زمینی بچسبید یا مایعاتی مانند سوپ، اسموتی و میلک شیک مصرف کنید. وقتی بی‌حسی کم شد، می‌توانید شروع به خوردن غذاهای جامد کنید. از نی برای نوشیدن مایعات استفاده نکنید.

از مصرف آسپرین اجتناب کنید

آسپرین رقیق‌کننده خون است و خون رقیق شده، زمان بیشتری برای لخته شدن نیاز دارد، بنابراین روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازد. به توصیه‌های دندانپزشک خود پایبند باشید و قبل از مصرف هر دارو به‌جز داروهای تجویزی با او مشورت کنید.

داروهای خود را طبق تجویز دندانپزشک مصرف کنید

دستورالعمل‌های مربوط به آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکن‌ها یا داروهای ضدالتهاب تجویز شده را دنبال کنید و مصرف آن‌ها را تا پایان دوز کامل ادامه دهید. حتی اگر دیگر درد ندارید، دارو را تا نیمه قطع نکنید. اگر درد بیش از دو روز ادامه داشت یا خونریزی شروع شد، باید با کلینیک دندانپزشکی تماس بگیرید.

شکاف دندان را دستکاری نکنید

مدتی طول می کشد تا به شکاف موجود در دندان بعد از جراحی یا کشیدن عادت کنید. با این‌حال، شکاف را با خلال دندان یا زبان تحریک نکنید. نوک زدن با زبان هم ممکن است بهبودی را به تاخیر بیندازد، لخته را از بین ببرد یا منجر به خشکی حفره شود.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

محل کشیدن یا جراحی دندان را تمیز نگه دارید. به آرامی ناحیه مورد نظر را با دهان‌شویه ضدمیکروبی 2 تا 3 بار در روز شستشو دهید. تا زمانی که دندانپزشک به شما بگوید که انجام این کار بی‌خطر است، از مسواک زدن مستقیم روی محل آسیب دیده خودداری کنید اما سایر نواحی را طبق معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

مراقبت های پس از جراحی دندان و کشیدن را جدی بگیرید

برای انجام کامل مراقبت های پس از جراحی دندان یا کشیدن آن باید حداقل به مدت 2 روز از فعالیت‌های شدید خودداری کنید. افزایش ضربان قلب می‌تواند باعث افزایش خونریزی و ناراحتی بعد از جراحی شود. از دندانپزشک خود بپرسید که چه زمانی از سرگیری روال عادی ورزش برای شما بی‌خطر است.

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

در روزهای اول از خوردن غذاهای سفت و ترد خودداری کنید. برنامه غذایی خود را با غذاهای نرم مانند برنج کته، پاستای نرم، نودل، تخم مرغ، ماست و سوپ پر کنید و تا حد امکان از مصرف نوشابه خودداری کنید چون می‌تواند باعث تحریک محل زخم شود.

غذاهای بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان چه زمانی می‌توانم به محل کار یا مدرسه برگردم؟

اکثر مردم می‌توانند ظرف 1 یا 2 روز بعد از کشیدن یا جراحی دندان به محل کار یا مدرسه بازگردند اما اگر شغلی دارید که به تحرک زیاد و یا کار فیزیکی زیادی نیاز دارد، ممکن است لازم باشد چند روز از کار خود مرخصی بگیرید.

سخن پایانی

مراقبت های پس از جراحی دندان و کشیدن آن بسیار مهم هستند و نباید نادیده گرفته شوند. ما در کلینیک دندانپزشکی سما آمادگی داریم تا با راحت‌ترین و باکیفیت‌ترین روش‌ها و ابزارهای دندانپزشکی به جراحی و کشیدن دندان‌های مراجعان عزیز بپردازیم.

منابع:+++

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
نوبت دهی آنلاین
مسیریابی
تماس