پرش لینک ها
دندانپزشکی اطفال

مراقبت های پس از درمان دندانپزشکی کودکان

کودکان همیشه اثرات بی‌حسی موضعی دندانپزشکی را درک نمی‌کنند و ممکن است ناحیه بی‌حس شده را گاز بگیرند، خراش دهند، بمکند یا با آن بازی کنند. این کارها می‌تواند باعث تحریکات جزئی و یا اگر شدید باشد باعث تورم و ساییدگی بافت شود. اما توجه به دستورالعمل‌های دندانپزشک درخصوص مراقبت های پس از دندانپزشکی کودکان به بهبود سریع‌تر کودک کمک می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم تا درباره جزئیات مراقبت بعد از درمان‌های دندانپزشکی کودکان صحبت کنیم. با توصیه‌های دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی سما همراه باشید و آن‌ها را جدی بگیرید تا برای کودکان دلبندتان تجربه خوبی از مراجعه به دندانپزشکی رقم بزنید.

دندانپزشکی کودکان

مراقبت‌های پس از هر درمان دندانپزشکی برای کودکان چگونه است؟

مراقبت های پس از دندانپزشکی کودکان تقریبا ساده اما متنوع و ضروری هستند. شما می‌توانید با رعایت نکات زیر به کاهش حس ناراحتی و تسریع فرایند بهبود بچه‌ها کمک کنید:

مراقبت های پس از دندانپزشکی کودکان با بی‌حسی

اگر برای ترمیم یا درمان دندان کودک داروی بی‌حسی تزریق شده باشد، زبان، دندان‌ها و بافت‌های اطراف آن‌ها بی‌حس می‌شوند. به‌طور متوسط، داروی بی‌حسی تقریباً دو ساعت پس از خروج از مطب از بین می‌رود. کودکان، اغلب اثرات بی‌حسی موضعی را درک نمی‌کنند و برای همین باید کاملا مراقب آن‌ها باشید. مطمئن شوید که کودک گونه یا زبان خود را گاز نمی‌گیرد، نمی‌مکد یا گونه‌هایش را نمی‌مالد.

مراقبت های پس از دندانپزشکی کودکان و ترمیم دندان (پر کردن)

بعد از پر کردن و ترمیم دندان کودک به مدت 24 ساعت از خوراندن غذای سفت یا ترد به او خودداری کنید.

روکش دندان

روکش دندان کودک با خوردن غذاهای سفت، جویدنی و چسبناک ممکن است لق شود. مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار نیز به روکش آسیب می‌رساند و ممکن است بعد از مدتی باعث شود بیافتد. در صورت افتادن روکش، آن را نگه دارید و با مطب دندانپزشکی تماس بگیرید. مهم است که نصب مجدد روکش در اسرع وقت انجام شود چون دندان‌های کودکان به سرعت حرکت می‌کنند.

کشیدن دندان

اگر کودکتان دندانش را کشیده است باید به او یادآوری کنید که تا چند ساعت آب دهانش را تف نکند. کودک باید یک قطعه گاز استریل را محکم گاز بگیرد و اگر خونریزی بیش از 20 دقیقه ادامه داشت، یک چای کیسه‌ای مرطوب را روی محل قرار دهید تا آن را گاز بگیرد.

سیلانت‌های دندان

حدود 10 درصد از سیلانت‌های دندانی در عرض 1 سال از بین می‌روند. سیلانت‌ها از بهترین ابزارهای پیشگیری در برابر پوسیدگی دندان هستند و کودک در این زمان باید از مصرف خوراکی‌های چسبنده و جویدنی (مانند شکلات، تافی، آب نبات و غیره) اجتناب کند تا سیلانت از جا کنده نشود.

درمان وارنیش فلوراید

بزاق دهان، وارنیش فلوراید را سفت می‌کند. در این مدت کودک باید از خوردن غذاهای ترد که باعث جدا شدن پوشش فلوراید می‌شوند، خودداری کند.

دندانپزشکی اطفال

بایدها و نبایدهای مراقبت های پس از دندانپزشکی کودکان

مراقبت های پس از دندانپزشکی کودکان همیشه تا حد امکان ملایم و ساده هستند اما با این‌حال، مواقعی وجود دارد که باید اقدامات احتیاطی بیشتری برای اطمینان از سلامت و ایمنی دهان و دندان انجام دهید:

  • از کمپرس سرد و یا بستنی، دوغ سرد و تراشه‌های یخ برای کمک به کاهش تورم استفاده کنید.
  • غذا را به قطعات کوچک برش دهید و به کودک بگویید با دندان‌های آسیاب عقب بجود.
  • اگر بیمار کودک نوپا است، اسباب بازی‌های سخت را برای چند روز از او دور نگه دارید.
  • بافت لثه ممکن است سیاه، آبی یا متورم به‌نظر برسد که ظرف 48 تا 72 ساعت برطرف می‌شود. تغییر رنگ به سمت خاکستری به‌عنوان بخشی از روند بهبود، طبیعی است.
  • اگر بافت لثه قرمز روشن است و یا کودک تب دارد، باید معاینه شود و معمولا آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.
  • بعد از جراحی یا کشیدن دندان، کودک باید با دندان روی گاز استریل به مدت حدود 10 تا 15 دقیقه فشار بیاورد تا لخته خون تشکیل شود.
  • به کودکتان اجازه ندهید با نی آب بنوشد یا به شدت تف کند چون ممکن است در ایجاد لخته و بهبودی اختلال ایجاد کند و احتمالاً باعث عفونت شود.
  • طبق اصول مراقبت های پس از دندانپزشکی کودکان از دادن غذاهای تند، ترد، خیلی گرم یا خیلی سرد به کودک عد از درمان باید اجتناب کنید. پاستا، پوره سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و ماست بهترین غذاها بعد از درمان هستند.
  • به کودک مایعات فراوان (آب، سوپ، آبمیوه و غیره) بدهید و اجازه دهید خودش بگوید که چه زمانی می‌تواند یک رژیم غذایی معمولی را دوباره شروع کند.
معاینه اطفال
  • تجویز داروهای ضد درد به‌ندرت پس از کشیدن دندان برای کودکان ضروری است اما درصورت وجود درد، با دندانپزشک مشورت و از دادن آسپرین به کودک خودداری کنید.
  • 24 ساعت پس از درمان، باید مسواک زدن ملایم در اطراف محل درمان همراه با شستشو با آب نمک گرم (4/1 قاشق چای‌خوری نمک در یک لیوان آب گرم) شروع شود.
  • تمیز کردن کامل دندان‌ها بعد از درمان، برای کودک ممکن است همراه با خونریزی و تورم لثه باشد چون لثه‌ها حساس و ملتهب هستند. اگر خونریزی شدید است، به مدت چند روز از مسواک زدن ناحیه درمان شده با مسواک خودداری کنید. بهتر است به کودک یک سرنگ کوچک بدهید تا به‌جای مسواک زدن دندان‌ها، محل درمان را با آب گرم تمیز کند.
  • به دقت مراقب علائم عفونت مانند قرمزی در ناحیه درمان یا تب باشید و اگر فرزندتان در بلع یا تنفس مشکل دارد، فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید.
  • از دادن غذاهای چسبنده یا جویدنی مانند آدامس، کشمش، خشکبار، شکلات و آب نبات‌های چسبناک به کودک خودداری کنید.
  • اثر داروهایی که کودک شما دریافت کرده ممکن است 6 تا 8 ساعت طول بکشد تا کاملا از بین بروند. توصیه می‌کنیم به فرزندتان اجازه ندهید در این مدت به مهدکودک یا مدرسه بازگردد و به او استراحت دهید.
  • ناراحتی معده بعد از تزریق آرام‌بخش یا بیهوشی عمومی در کودکان غیرمعمول نیست. برای به حداقل رساندن احتمال این تجربه برای کودک، در ساعات اولیه بعد از درمان به او غذاهای نرم بدهید.
  • تمام دستورالعمل‌های دندانپزشک درباره مراقبت های پس از دندانپزشکی کودکان را جدی بگیرید و انجام دهید.
  • اگر کودک شما تحت جراحی قرار گرفته است، به این معنا است که کل بدن او نیاز به استراحت و بازیابی دارد! به کودک بگویید که اگر می‌خواهد می‌تواند دراز بکشد، سرش را بالاتر از بدن نگه دارید تا جریان خون مناسب در سر ایجاد شود و خونریزی و تورم دهان و صورتش کاهش یابد.
  • حتی اگر کودک هنوز دردی احساس نمی‌کند اما دندانپزشک برای او دارو تجویز کرده است، بهتر است دستورات پزشک را جدی بگیرید. پیشگیری از درد، ساده‌تر از درمان آن پس از بروز درد است. همچنین، مطمئن شوید که دوزهای دارو را نادیده نگرفته باشید، حتی اگر بدان معنا است که باید نیمه شب از خواب بیدار شوید تا داروهای مسکن کودک را به او بدهید.
  • استفااده از غذاهای سالم و غنی از ویتامین‌های A و C را برای کودک از یاد نبرید. به‌عنوان مثال، این ویتامین‌ها در یک لیوان آب هویج سرد باعث بهبودی سریع‌تر حال کلی کودک می‌شوند و به بهبود سریع‌تر دهان و دندان نیز کمک می‌کنند.
معاینه کودکان

سخن پایانی

مراقبت های پس از دندانپزشکی کودکان ساده اما ظریف و مهم هستند و با رعایت آن‌ها، کودک بهبودی سریع‌تر و درد کمتری را تجربه می‌کند. تیم دندانپزشکان متخصص ما در کلینیک دندانپزشکی سما آماده هستند تا با کمک گرفتن از دانش، مهارت، تجربه و رفتار دلسوزانه با کودک تجربه‌ای خوشایند را برای کودک رقم بزنند و درمان را با بالاترین سطح کیفیت و بهترین قیمت انجام دهند.

منابع: +++++

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
نوبت دهی آنلاین
مسیریابی
تماس