پرش لینک ها
لمینت دندان

مراقبت های پس از درمان ونیر کامپوزیت

اگر همیشه آرزو داشته‌اید که لبخند زیباتری داشته‌باشید ولی هنوز تصمیمی نگرفته‌اید، روکش‌های کامپوزیت دندان می‌توانند انتخاب خوبی برای شما باشند. ونیرهای کامپوزیت پوسته‌های نازکی هستند که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند تا ظاهر آن‌ها را بهبود بخشند. ونیرهای کامپوزیت اغلب از یک رزین همرنگ دندان ساخته می‌شوند. این رزین، همان ماده‌ای است که برای ترمیم دندان هم به‌کار می‌رود، اما برای حداکثر استفاده زیبایی و عملکرد باید به اصول مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت هم دقت داشته‌باشید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با تمام جزئیات مراقبتی بعد از درمان کامپوزیت آشنا کنیم. دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی سما با تجربه و مهارت کافی این درمان را برای شما انجام خواهند داد و درباره مزایا، معایب و مراقبت‌های لازم شما را راهنمایی خواهند کرد.

دندان قبا از کامپوزیت

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیرهای کامپوزیت از مواد رزینی ساخته می‌شوند. رزین در واقع، نوعی ماده پلاستیکی است. این نوع روکش‌ها با کمک دست مستقیماً روی دندان‌ها فرم‌دهی می‌شوند، 2 تا 5 سال طول عمر دارند و در مقایسه با پرسلن کم‌هزینه‌تر هستند. کامپوزیت‌های دندانی می‌توانند عیوب دندان را بپوشانند و لبخندی جذاب به شما ببخشند. این عیوب می‌تواند شامل دندان‌های کج، بدشکل، شکسته، لکه‌دار یا ترک‌خورده و فرسوده باشد.

انتخاب رنگ

مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت: چگونه بعد از کامپوزیت از دندان‌هایم مراقبت کنم؟

برای این‌که اطمینان حاصل کنید روکش‌های کامپوزیت برای مدت طولانی دوام می‌آورند، باید به اصول مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت پایبند باشید.

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید

شما باید از روکش‌های کامپوزیت درست مانند دندان‌های طبیعی، با حداقل 2 بار مسواک زدن در روز، مراقبت کنید. هدف اصلی، از بین بردن پلاک است (ماده نرم و چسبنده‌ای که شامل ذرات غذا، بزاق و باکتری‌ها است و به دندان می‌چسبد). باکتری‌های موجود در پلاک، اسیدی تولید می‌کنند که به مینای دندان حمله می‌کند و باعث پوسیدگی دندان در لایه زیرین کامپوزیت می‌شود. در حین مسواک زدن از تکنیک مناسب برای اطمینان از حذف حداکثر پلاک بدون آسیب رساندن به لثه استفاده کنید. دقت کنید که موهای مسواک با لثه ها زاویه 45 درجه داشته‌باشند. از حرکت دایره‌ای برای مسواک زدن استفاده کنید تا احتمال آسیب رساندن به لثه‌ها کاهش یابد.

برای رعایت مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت از مسواک مناسب استفاده کنید

مطمئن شوید که از مسواک نرم استفاده می‌کنید. با استفاده از یک مسواک زبر، این احتمال وجود دارد که به لایه نازک اطراف دندان‌های خود آسیب برسانید. بهترین مسواک، مسواک برقی است چون فشاری که وارد می‌کند، کاملا تنظیم شده است.

حداقل یک‌بار در روز از نخ دندان استفاده کنید

استفاده منظم از نخ دندان کمک می‌کند تا لبه‌های روکش‌ها در بین دندان‌هایتان تمیز بماند. بهترین نوع نخ دندان، نخ پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) است که به‌راحتی بین دندان‌ها می‌لغزد و احتمال پارگی آن کمتر است. البته در نظر گرفتن تکنیک مناسب در مورد نخ دندان بعد از کاشت کامپوزیت نیز نیز بسیار مهم است. نخ را فقط بالا و پایین نکشید. این کار کناره‌های دندان را به درستی تمیز نمی‌کند. بهتر است نخ را بین دندان‌های خود قرار دهید و به آرامی آن را روی دو طرف دندان‌هایتان بلغزانید. حالا نخ را روی یک دندان بپیچید تا به شکل C دربیاید و نخ را بالا و پایین بکشید و مطمئن شوید که کناره‌ها را هم به درستی خراشیده‌اید.

یک خمیر دندان مناسب انتخاب کنید

برخی از خمیردندان‌ها حاوی مواد ساینده و سفیدکننده مضری هستند که می‌توانند به سطح صیقلی روکش دندان آسیب بزنند و آن‌ها را کدر نشان دهند. از خمیردندان‌های حاوی جوش شیرین، پراکسید هیدروژن و بی کربنات سدیم دوری کنید.

از دهان‌شویه استفاده کنید

دهان‌شویه فلورایددار می‌تواند برای ونیر کامپوزیت‌ها مفید باشد، اما از آن به‌عنوان جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن استفاده نکنید. مطمئن شوید که از دهان‌شویه‌های حاوی الکل نیز دوری می‌کنید. الکل می‌تواند دهان شما را خشک کند و جریان بزاق را کاهش دهد.

مراقب آن‌چه می‌خورید و می‌نوشید، باشید

خوراکی‌ها تاثیر زیادی بر سلامت دندان‌های طبیعی و طول عمر روکش‌های کامپوزیتی دارند. اصول مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت می‌گوید که قبل از خرید مواد غذایی، برچسب‌های روی مواد غذایی فرآوری شده را بخوانید و در مصرف مواد غذایی شیرین زیاده‌روی نکنید. از غذاهایی که اسیدیته بالایی دارند (مانند مرکبات) اجتناب کنید یا بعد از خوردن آن‌ها دندان‌های خود را مسواک بزنید تا اسیدیته آن از بین برود. از مصرف نوشابه‌های گازدار خودداری کنید. آن‌ها دندان‌های شما را در معرض سطوح بالای قند و اسیدیته قرار می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد مصرف بیش از حد برخی آب‌میوه‌ها و نوشابه‌ها می‌تواند بدن را وادار به تولید انسولین ناسالم کند که باعث ایجاد سطح ناپایدار گلوکز در جریان خون می‌شود و بدن را در معرض استرس غیر ضروری قرار می‌دهد.

در مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید

بعد از کاشت کامپوزیت نباید از دندان‌ها به‌عنوان ابزاری برای باز کردن چیزهایی مانند سر بطری یا شکستن آجیل و خوردن موادی مثل یخ استفاده کنید. مواد سختی مانند آجیل یا در بطری نه تنها می توانند دندان های شما را بشکنند، بلکه روکش‌های شما را هم از بین می‌برند. از پاره کردن مواد غذایی سفت (مثل گوشت استیک) با دندان‌های جلویی خودداری کنید. گرانولا، آب نبات‌های سفت، پیتزا یا نان‌های سفت هم باید با احتیاط فراوان خورده شوند.

از نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی کمتر استفاده کنید

مصرف قهوه، چای، سس گوجه فرنگی، زردچوبه و سایر مواد لکه‌کننده دندان باید به حداقل برسد. اگر عادت به مصرف این‌گونه مواد غذایی دارید، حتماً همیشه بلافاصله بعد از آن مسواک بزنید. اگر در موقعیت مسواک زدن نیستید، با آب تمیز یا دهان‌شویه دهانتان را بشویید.

نوشیدنی های غیر مجاز بعد از ونیر کامپوزیت

از محافظ دهان غافل نشوید

اگر از ورزش لذت می‌برید، بهتر است از محافظ دهان استفاده کنید. همیشه احتمال برخورد توپ یا دست و پای حریف به دهان شما وجود دارد و ممکن است باعث آسیب یا شکستن آن‌ها شود. بنابراین، پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود. اگر به ورزش‌هایی مانند بوکس، کشتی، تکواندو، والیبال، اسکواش، تنیس یا هنرهای رزمی می پردازید، از محافظ دهان استفاده کنید.

مصرف الکل را متوقف کنید

مصرف بیش از حد الکل باعث نرم شدن کامپوزیت باندینگ بین روکش‌ها و دندان‌ها می‌شود و باعث می‌شود که خط باند بیشتر در معرض آسیب، خراب شدن و لکه قرار بگیرد. محصولاتی که دارای الکل به‌عنوان یک ماده افزودنی هستند نیز همان اثر مخرب مشروب را دارند.

جلوگیری از دندان قروچه در مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت

اگر شما هم جزو افرادی هستید که عادت به دندان قروچه دارند، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا به شما کمک کند مشکل را مدیریت و از کامپوزیت‌های زیبایتان محافظت کنید. مناسب‌ترین راه برای رفع این مشکل استفاده از محافظ دهان هنگام خواب است.

از استعمال سیگار و تنباکو خودداری کنید

اگر می‌خواهید روکش‌های شما برای مدت طولانی دوام بیاورند و درخشندگی خود را حفظ کنند، باید سیگار و هر نوع محصول مبتنی بر تنباکو را ترک کنید. سیگار طول عمر و زیبایی روکش‌های دندان را کاهش می‌دهد.

برای مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت، به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

مراجعه منظم به دندانپزشک کمک می‌کند تا از بروز هرگونه بیماری لثه و عفونت دهانی که می‌تواند بر روکش‌ها تأثیر منفی بگذارد، جلوگیری کنید.

سخن پایانی

مراقبت های پس از ونیر کامپوزیت برای افزایش ماندگاری و زیبایی روکش‌ها بسیار موثرند. ما در کلینیک دندانپزشکی سما آماده هستیم تا با استفاده از تخصص، دانش و مهارت دندانپزشکان متخصص زیبایی و بهره‌گیری از بهترین مواد و ابزارهای روز دنیا خدمات کاشت کامپوزیت دندان با بالاترین سطح کیفیت و بهترین قیمت را برای مراجعان انجام دهیم.

منابع: ++

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.
خانه
نوبت دهی آنلاین
مسیریابی
تماس